Pages

Sunday, September 25, 2011

:: Kesian Mat Jenin ::

Salam hujung minggu. Apa plan hari ini???Open house ??? Lepak rumah ??? Lepak ofis??? okey bagi ak, hari ini nak g ofis untuk siapkan peralatan untuk Program re-CODE ; Transformasi Insan Super KPTM . Nak join???hehe...sedang membaca status kawan-kawan kat FB tadi ada la ternampak 4,5 orang yang mereply komen kawan mereka dengan ayat :
"angan-angan Mat Jenin jer tue"
"nak jadi Mat jenin ke???"
"berangan jer lebih..hehe"
dan macam-macam lagi la yang berkaitan dengan Mat Jenin. bukan hari ini sahaja, malahan dah lama ak nampak dan ak pun pernah cakap benda yg sama suatu ketika dulu. :)
tapi kenapa Mat Jenin pulak dikaitkan dengan angan-angan kita??seringkali kalau kita nak berangan-angan, orang sekeliling akan katakan ungkapan-ungkapan itu kan. Selepas beberapa siri program motivasi dan pelbagai program aku join, barulah ak sedar sesuatu di sebalik cerita Mat Jenin iitu. Mungkin semua orang dah tahu tapi tak menyedari jer.
kalau dihikayatkan, Mat Jenin ini seorang pemuda yang amat cekap memetk buah kelapa. pada suatu hari, die memanjat pokok kelapa dan apabila sampai ke puncak nya, dia berangan menjadi kaya dengan memetik buah kelapa bermula dengan sebijik hingga beribu-ribu bijik dan meminang anak raja, membuka ladang dan sebagainya.

Sedang dia melayan angan-angan nya, dia terlupa yang dia berada di puncak pokok kelapa dan terlepas lalu jatuh ke Bumi dan meninggal dunia. Mulai dari situ, bermulalah cerita negatif berhubung dengan angan-angan. Ramai yang mengangap angan-angan itu hanyalah suatu mimpi kosong sahaja disebabkan kononnya mengambil ikhtibar daripada kisah Mat Jenin.

Ramai yang menganggap itu suatu pengajaran namun hanya segelintir yang mempersoalkan "jika Mat Jenin tak mati, adakah impian itu tak tercapai???". Ramai yang menganggap itu adalah satu kegagalan. Wal hal, jika ditakdirkan Mat Jenin terus hidup tidak mustahil angan-angannya tercapai bukan!!!

Kita lihat insan-insan ini. Semua yang mereka hasilkan adalah bermula dengan 1 angan-angan.
adakah anda tahu aset Apple ini adalah 3x ganda aset USA??
semuanya bermula dengan angan-angan anak luar nikah ini!!!
proton nasional, KLCC, jambatan P.Pinang ; antara mercu tanda yg amat berharga di Malaysia..yg hanya bermula dengan sebuah angan-angan

okey, cukup setakat itu. Cuma nak triggerkan sedikit minda ak ini di hujung minggu...

4 comments:

L said...

mmg perlu berangan rangan.. tp kene la usaha... baru angan2 jadi kenyataan..

solat ke belom??
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-2.html

Mustaffa Khairul Azzam said...

@ L ;..isu nya skarang knape orng selalu kaitkn angan2 itu ngan Mat Jenin...let say die terus hidup, mungkin dia akan berusaha utk penuhi impian die!!!

ctk said...

betul2...atleast mat jenin pandai berangan2..bukan angan2 ksong...dy mampu dpt apa yang dy angankan tuhh

kpah k-poh Sharifahnor said...

angan2 yg berbekal usaha..pasti jadi kenyataan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...