Pages

Friday, February 18, 2011

Improve la service itu wahai internet provider!!

Tengah hari tadi connection internet aku terputus hampir 1 jam. Aku dengan hangin satu badan terus call hotline mereka di talian 1-300-800-888. Dan ini bukan kali pertama aku menelefon hotline ini memandangkan kejadian connection terputus ini selalu berlaku. Apa yang aku paling tak suka bila call mereka ini, sebelum kita dapat bercakap dengan customer service mereka, iklan yang didendangkan terlalulah lama. Aku ulang, iklan yang mereka dendangkan terlalulah lama sampai aku selalu naik menyampah menunggu. Tambah buruk lagi, tiba-tiba keluar suara operator ;
"maaf, semua pegawai khidmat pelanggan kami sedang sibuk"
; oh sungguh damn sekali la wahai service provider.
Aku terpaksa tunggu hampir 5-8 minit untuk bercakap dengan CSO (customer service operator) mereka bagi mengadu problem itu. Memang diakui la kerjaya CSO ini memerlukan kesabaran yang tinggi bila berhadapan dengan pelanggan yang tahu hak seperti aku ini :) tapi sebagai provider yang konon-konon canangkan paling pantas la paling stabil la paling itu paling ini sepatutnya servis tue kasi la betul-betul kaw.

So, CSO yang disambungkan kepada aku tadi goreng sana goreng sini memberi alasan. Tower yang modem aku receice signal tue jauh la ; suruh aku pusing modem supaya frekuensi dapat dalam range ; reset modem ; ping sana sini ; etc. Semua tue gagal memberi jalan keluar and CSO tue kata dia nak sambungkan talian aku ke 2nd desk mereka. Tup tup kena tunggu iklan lagi. Tunggu punya tunggu 2nd desk mereka not available. Damn sh!t betul. Dia suruh tunggu lagi untuk cuba sekali lagi. Iklan lagi. Then still tak dapat nak cakap ; so CSO tue beri la solution itu ini dengan report case number. Kalau still tak boleh, dia suruh call hotline tue lagi with telling them the report number.
Damn it sekali lagi. Aku cakap la ;
"why saya yang kena kontek?Sepatutnya awak la yang follow up this case with ur customer".

Terdiam dia sambil memberi janji manis yang mereka akan follow up. Aku tambah lagi ;
"u know what, kalau pasal lambat bayar bil, u terus call bagitahu yang bil dah lewat la pa la tapi kalau servis teruk, u all senyap. Apa kes!!"

Then, they promise to follow up with the case report katanya. Ha, puas hati aku dapat lepaskan kemarahan atas perkhidmatan mereka yang tak professional itu. Next time aku akan ceritakan pasal 3 kejadian tak masuk akal aku bersama agent provider ini

~Habis hampir RM10 credit phone aku bercakap dngn dieorang dlm masa 31 minit~

14 comments:

kyle said...

btol2, sepatotnye sume kene cepat2, klu aduan, punye ar lembab diorg nk settlekan, kwn aq sampai berbulan2...lol

Mustaffa Khairul Azzam said...

@ kyle :...erm tension kan..kalau pasal bab duit, pergh..laju jer...

nuriz said...

bab mintak bil cukup pantas tak payah nak remind le ..kalau bab nak selesai masalah org lembab sgt..duit kan... astro pun sama servis rncgn ulang2 tapi bab lmbat bayr bil cpt cam kilat

Sam Posmen said...

tak di nafikan kalau call astro takpon touch n go semua asyik buzy je.

tapi tak semua customer service macam tu. masalah bukan operator yang jawab call tu tapi management sesebuah company.

kadang2 aku kesian operator yang kena maki hamun. padahal dia ada 2 telinga, 2 tangan macam manusia lain juga.

company la patut tambahkan orang kalau dah tau permintaan semakin bertambah

Mrs. Asida said...

mmg kena tahap kesabaran yg tinggi diorg2 tuh, sbb asid pun sll gak tipon2 psl internet ni. kekdg diakui juga macam ni lah kompeni melayu.. kita ingat nak tolong melayu, tp bila dah tolong.. diorg pula tak tolong2 kita.. cam ner?

S..U..D..@..I..S said...

biasalah masa nak dpt pelanggan bukan main lemak manis..
tapi bila dah dapt cam ni lah jadinya.....

Mustaffa Khairul Azzam said...

@ nuriz : ...see..smpai sekarang dieorng tak follow up tnye.. janji cam ape ke...berbeze giler dngn TM nye servie...

Mustaffa Khairul Azzam said...

@ sam posmen : ..memang saya tak salahkan mereka 100% sbbkan busy tue tapi management team dieorng tue yg salah.. lagging time utk bercakap dngn CSO dieorng tue lame sngt...

memang nasib badan la kan dieorng kene maki hamun..walupun bukan salah dieorng, tapi dieorng dah pilih job tue as dieorng punye pofesyen, so deiorng awal2 lagi dah paham tapi yg tak pahamnye management team..grr

Mustaffa Khairul Azzam said...

Mrs. Asida :..erk...nie rase2nye bukan company Melayu...hehe.. tapi x pe... :)

Mustaffa Khairul Azzam said...

@ S..U..D..@..I..S : tue sebab saya pangkah blk CS dieorng tue..naseb badan la kan...walupun bukan semua yg wat cam tue, tapi pepatah ade mengatakan "sebab nila setitik, habis susu sebelanga" kan~~

toyolkiut said...

br sejam dh hangin ye..
TK slalu klau tjadi sekerat hari xde line..
tp malas la nk calling2 ni. alasannya sama la cm d tulis tu..

gigitjari said...

bkn snang nk jdik csr..call mmg high..kn bt byk bnde dlm 1 call..ermm tpi klu dh keja bhgian ni mmg kena than maki lah..yg x thn call csr ni tp hal lain pas2 mrh2..eg msalah ngan digi call unifi..(lbh krang cm2)

gigitjari said...

xsemua csr is worse ^^

mirakim said...

betul2..line celcom broadband pn cam bingai je skg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...