Pages

Monday, November 29, 2010

Kenduri 3 - Makan-makan & berkhatan

salam...kalau semalan cerita pasal sekitar majlis menitik limau @ malam berinai, kali ini diteruskan pulak sekitar majlis kenduri dan perarakan 'pengantin' sebelum proses berkhatan dijalankan. memang penat semalam tak hilang, hari ini diteruskan lagi. bermula dengan paluan rebana dari Kg Pasir Garam yang terdiri drpd kanak-kanak jer....memang best gak budak-budak tue bermain rebana. selepas berebana, kenduri dan makan-makan dimulakan dengan juadah kampung yang agak sedap - patin gulai tempoyak, daging masak hitam [daging kerbau tue], ayam goreng berempah, ikan masin, ulam & sambal serta buah tembikai dan cendol..ha..ambek ko..kenyang...lepas kenduri, majlis meraikan 'pengantin' yang bakal dikhatankan....so, let's check it these pictures..... :)
majlis dimulakan dngn paluan rebana...
Pak Adam mengepalai team Pasir Garam nie
see...kemeriahan dngn suasan kampung yg best...
pearakam ke meja makan untuk makan beradab kot...
penuh dngn istiadat la kononnye kan... :)
inilah hidangan utk mereka....macam-macam ada
Udang Goreng, Ayam Rempah, Daging Masak Kicap,
Patin Gulai Tempoyak, Ikan Sepat Pedas, Buah-buahan
habis makan, masa utk berarak...
masing-masing dijulang oleh sanak saudara mereka...
berarak & ijulang dengan iringan paluan rebana
see...memang meriah kot... :) siap berpayung lagi
habis dah diarak, masa utk mandi...erm rasional???
mengikut kata orng tua-tua, nak kasi 'burung' kecut...

so..itulah serba sedikit gambaran masa majlis berkhatan anak buah aku...3 orang sekaligus...so habis mandi sorang demi sorang dibawa ke meja pemotongan..hehe..en M.A @ Deresa sudah ready utk memulakan proses mengkhatan...so..agak-agak nak publish tak gambar dan aksi mereka ?????

19 comments:

Cik SHiNJU said...

Salam...

Wah...masih mengekalkan tradisi lama..buat homestay pun bgus kat kg dema tu,masukkan acara khatan ni dlm kalendar tahunan... :P

Pendekar Berkuda said...

wah...ramainya yang kena potong...hehe...

puterapescado said...

@ Cik SHiNJU :...hoho.. nak wat homestay??ish..sape la yg kene potong nnt..hehe..mungkin 3 4 tahun lagi baru la event cam nie bakal ade kt kg saya :)

puterapescado said...

@ Pendekar Berkuda : ramai??ish..cam bese jer..3 orng jer..hehe

ijat_asni said...

dah lame x sunat.
boleh ?

relevan said...

Wow..bes sunat,,boleh jadi orang dewasa..

puterapescado said...

@ ijat_asni :..nak sunat lagi ke?? potong abes pun boley... :)

puterapescado said...

@ relevan :..hehe..kalau x sunat, x ley erk jadi org dewasa??

sop said...

wah,... sungguh meriah

puterapescado said...

@ sop : memang meriah..hehe..best :)

fa10 said...

meriahnya... penuh dgn adat melayu

Sempoi Guy said...

fuhhh meriahnya.
yang sedihnya,knp tak ajak????
hehhehe

Mohd Wakiyuddin Rosnan said...

wah.. menarik!

puterapescado said...

@ fa10 :..hoho..xtaw la tue adat melayu ke atau memang saje2 dibuat :)

puterapescado said...

@ Sempoi Guy :..alamak...dah terlepas..cam ner nk ajak :p

puterapescado said...

@ Mohd Wakiyuddin Rosnan :..agaknye la...tpi memang meriah pun

ayen =D said...

aku suka dgn kerajinan kau cerita semua ni! mestilah aku tak pernah tengok kan!

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

masih kekalkan tradisi ae..

huhu.
sakit tak berkhatan?
huhu



btw..
visit n do folo me yeah..

http://owlkieranaa.blogspot.com/

tq~

suka_haha said...

ada makan free? wah!! bestnye hehe..
jemput ke sini ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...